The main objective of the Module is to learn the most effective ways to make use of search engines in order to obtain the best results on International Trade information retrieval, and thus save time and resources.
Investigación comercial (I) - Fuentes de información econñomica y comercial (on line-persencial)
102792
2025-26
MASTER UNIVERSITARIO EN GESTIÓN INTERNACIONAL DE LA EMPRESA / MBA IN INTERNATIONAL MANAGEMENT
2
OBLIGATORIA
Cuatrimestral
Español/inglés
1. Introducción. El camino del exportador. Internet y el recambio generacional
en los países de la OCDE. Efectos de Internet en el comercio:
Desintermediación y nuevos intermediarios.
2. Dominios de Internet. Estrategias de búsqueda. Correo, foros, blogs y web.
Buscadores: Clasificación. Sintaxis de búsqueda.
4. Información sobre el mercado. Fuentes para la obtención de estudios de
mercado.
5. Fuentes primarias para realizar un estudio de mercado. · Información sobre
barreras de acceso al mercado: Barreras arancelarias.
6. Información sobre barreras de acceso al mercado: Barreras no arancelarias.
7. Información sobre promoción y distribución.
3. Información país: Fuentes en España y extranjeras. Organismos
promoción a la exportación, organizaciones europeas e
internacionales, fuentes privadas.
8. Internet como herramienta de promoción: La web de la empresa
exportadora.
CO2 - Adquirir un cuerpo de conocimientos teóricos y prácticos, así como las
habilidades de aprendizaje, que permitirá a aquellos que sigan interesados
continuar desarrollando estudios posteriores más especializados en el ámbito
de la investigación avanzada o estudios de doctorado.
CO5 - Comprender la naturaleza de los problemas en la organización y por tanto
la aplicación de herramientas idóneas a través del desarrollo de las
capacidades analíticas.
CO3 - Dominar las herramientas básicas de las tecnologías de la
información y las comunicaciones para el ejercicio de su profesión y para el
aprendizaje.
CO4 - Comprender los conceptos, teorías e instrumentos para analizar y
desarrollar planes de internacionalización empresarial.
H3 - Ser capaz de recabar, registrar e interpretar datos macroeconómicos,
información de países, información sectorial y empresarial, datos financieros
y contables, datos estadísticos, y resultados de investigaciones relevantes
para sistematizar los procesos de toma de decisiones empresariales en entornos
internacionales.
H4 - Aplicar el procedimiento adecuado a la consecución de un objetivo
empresarial de ámbito internacional.
H7 - Manejar programas de software y estadísticos para el registro y
análisis de datos.
H9 - Gestionar un proyecto de internacionalización empresarial y asumir
responsabilidades directivas.
C3 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita en español e
inglés, manteniendo una imagen adecuada en su actividad profesional.
C6 - Liderar y desarrollar procesos de negociación empresarial
internacional.
Denominación
Horas
2
100
20
5
23
0
% presencial
AF2 Clases prácticas
AF3 Trabajos individuales y en grupo
AF5 Trabajo autónomo del estudiante
Language in which the course is taught
Online part: English
In-person classes: Spanish
Online:
Materials, tests and tutor’s email are available at ICEX-CECO’s online
e-learning platform. End dates for each block of activities will be announced
at the online e-learning platform. Tutors will be supporting the online
training. Students are advised to ask questions related to the course content.
A Case Study will be delivered so that the student will understand each
stage of the export process and will identify the main information resources.
On site classes:
Three introduction and feedback on site classes will be held during the
Module.
Compulsory and suggested readings and videos prior to each session.
LEARNING OUTCOMES:
• Learn how Search Engines work
• Compare Search Engines with AI chatbots as chatGPT, Gemini or Copilot
• How to use Advanced Search query tools
• How search terms, and how to optimize time and results
• Know and analyze the main information sources available on:
-Country Information,
• Being able to analyze the available Information Research Tools on
Economic and Commercial Information
-Market Research,
- Trade Barriers,
- Distribution,
- Resources from Trade Promotion Organizations,
- etc…
At the regular exam session, which lasts 90 minutes, the final grade of a
student will be determined by two main components: the online activities and
the final examination.
Online Activities
Final Exam
Total Grade
Online activities
20% of final marks. Exercises of the online modules will sum up to 20%
of final marks, taking into account attitude, participation, and punctuality
delivering the exercises on time. In order to obtain this 20% the student must
achieve correctly 100% of each of 10 activities out of 10. Any score under 10
totally correct activities will qualify for its value (i.e. 8 out of 10
correct activities will sum 16% out of the possible 20%).
The corrections for the online activities carried out by various
instructors are scored according to a Gaussian curve grading scale applicable
to each group, ensuring that the distribution of grades remains consistent
across all groups.
Final exam
80% of final marks. Final exam is held at ICEX-CECO. It takes place in
November. Maximum grading:10 points.
• The exam has 40 multiple choice questions. Correctly answered
questions will add up 0.25 points each. 0.125 points will be deducted from
each incorrect answer. The answers will be
based on the following materials:
The explanations and documents are given in class and the
online material.
A personal effort of reflection and own criteria of the
student
• Grading will be done on a Gaussian bell styled grading curve (bell
curving marking).
20%
80%
100%
In the 2nd and subsequent calls, the grading will depend on the tests
(multiple-choice written exams, essay-type exams, assignments, oral exams,
etc.) which will be determined by the instructors and communicated to the
students in advance.
Este documento puede utilizarse como documentación de referencia de esta asignatura para la solicitud de reconocimiento de créditos en otros estudios. Para su plena validez debe estar sellado por la Secretaría de Estudiantes UIMP.

Descripción no definida
Cuatrimestral
Créditos ECTS: 2
Enrile D'Outreligne, Carlos
Máster en Derecho de la Unión Europea (LLM) Universidad Libre de Bruselas
Guillén Zulueta, Teresa
Licenciada en Derecho.
Socia Directora.
S&B PARTNERS CONSULTORES SL.
Saldaña Arce, Rodrigo
LICENCIADO EN DERECHO.
SOCIO DIRECTOR.
S&B PARTNERS CONSULTORES SL.
